Teknisk

ccn rogaland
KLE_8740

Hvordan senke din C5

Hvordan senke din C5

Hvordan senke din Corvette C5

Hvis din Corvette C5 er helt orginal og du  synes at den er for høy på fjærene. Dette er helt vanlig på en C5 men enkelt å gjøre noe med. Det er mulig å senke bilen på ca 1- 2 timers arbeid.
senke0

Senke bak

Den tverrliggende glassfiberfjæren er festet til bærearmer med en bolt på hver side. Ved å forlenge disse senkes bilen.

Start med å jekke opp bilen bak, se illustrasjon:
 
senke1
Du trenger en 18 og en 21 mm fastnøkkel.

Se illustrasjon under. Juster bolten slik den blir lenger, jo lenger bolt jo lavere bil. 21 mm fastnøkkel til mutter og 18 mm til bolt. Sørg for å ha minst 2 gjenger igjen på bolten av sikkerhetsmessige årsaker.

Hvis du må ta av bolten husk å ta av splint i øvre kant. Denne må monteres igjen.

Det er liten belastning på fjæren når bilen er jekket opp og det er helt trygt å ta av hele bolten. Hvis en ikke får senket bilen nok, kan en kappe bort noe av gummiforingen på bolten.
senke2
Etterjuster ved behov og ønsket høyde på bilen. Mål høyden på hver side i etterkant. De skal være like høye eller noen få mm høyere på sjåførside for å utligne tyngden til sjåføren.

Justere høyde på front

Prinsippet for å justere høyden på fronten av bilen er lik bak.

Start her også med å jekke opp bilen. Illustrasjonen viser at en jekker opp hele fronten samtidig. Ved å benytte jekkfester fra siden kan en ta en og en side og det er enklere.
senke3
Rett bak støtdemper finner en bolten som justerer fjøren. Husk å skru links for å senke bilen her i motsetning til bak. Normalt vil en ikke kunne senke bilen like mye foran som bak på orginale bolter. Foran kan man ikke skru for langt. En stopper da foringer/gummi i bunn på skruen butter imot. Repeter dette på andre side.

Se illustrasjoner under:
senke4
Husk å skru links for å senke bilen
senke5
Slik vil bolten se ut når den er skrudd ned så langt som mulig.

Husk:

Juster høyde på front slik at høyde til forskjerm er lik på begge sider. Gjør likt bak. Det kan være litt arbeid å få de like. Husk å kjøre bilen litt mellom hver justering slik bilen får "satt" seg litt på fjærene. Det er normalt at bilen er litt høyere bak en foran.

Hvis en justerer for mye kan en risikere at støtdemperene bunner ved hard kjøring. Dette kan være farlig og ødelegge kjøreegenskapene i bilen. Noe senking er bare positivt og eneste negative med en slik senking er at det blir enda hardere og forsere fartsdumper.

NB! Z51 og Z06 tillater mer senking en base og F45 suspensjon. Dette fordi fjærer er hardere og komprimeres ikke så mye under hard kjøring.

Har dere spørsmål kan dere kontakte undertegnede; Kjetil Kleppe




 
nyhetsbrev
Registrering
Nyhetsbrev
ccn rogaland
Bildegalleri

Bildegalleri

ccn rogaland

sponset av:

Megabite as
MECA Car Service
Hove Classic Cars